Popular Post

Wednesday, June 22, 2011

Biasa tak korang dengar benda ni? Eh! Ape la aku ni..assalamualaikum semua..bangun..good afternoon sir! *afternoon ke?lantak la..haha..* Haa..berbalik pada topik, biasa kan korang dengar ayat kat atas tu? "Blog aku, suka hati aku la nak buat ape! Suka hati aku la nak tulis pasal ape! Suka hati aku la nak design macam mane!" Kan? Kan? Biasa dengar kan?


Biasa blogger memang ade sikap ni, sebab dalam mentaliti mereka, blog tu mereka punya dan sukati mereka la nak tulis ape..Ade betulnya tapi pada certain situations, u cannot think like that..*cewaahh..cikgu bi speaking..haha* Ok..betul la kamu yang tulis, tapi apa tujuan kamu berblog? Everything we do as a blogger will come back to the question, "Why do u blog?" Certain people blog sebab nak share pengalaman or pandangan, certain people blog nak share ilmu pengetahuan tak kira dalam bidang pape pon, some people blog just to express themselfves and macam2 lagi la sebab...So, ke-suka hati-an kamu menulis blog tu bergantung pada sebab kamu berblog...


Kalau kamu blog sebab personal, tulis la pape yang kamu nak. Kalau kamu berblog pasal ilmu pengetahuan, tulis la pape yang kamu nak asalkan menepati ciri2 atau genre ilmu yang kamu nak share dan ilmu tu memberi manfaat pada yang membaca. Kalau kamu berblog sebab untuk express urself, tulis la pape yang kamu nak..


Tapi, yang penting sekarang ni entry yang kamu hasilkan hasil dari sebab kamu berblog tu.. Ade orang nak baca atau tak?Kalau blog kamu personal, dan kamu taknak orang baca pon, so tak kesah la.. Tapi kalau blog kamu personal dan kamu nak orang baca, kena tarik minat mereka yang nak baca tu dengan entry yang menarik.. Entry pasal kamu makan ape, kat mane, dengan siapa for every entry can bore your readers... Iye, kamu suka makan dan kamu nak cerita pasal makan, kamu suka amek gambar sebab kamu comey dan suka buat wordless everyday dengan letak je gambar kamu banyak2 dalam blog, but sometimes orang akan bosan tau..letak gambar comey2 awal2 tu mungkin la orang minat..tapi kalau dah semua entry asyek gambar je, tak ke gedik?


Kalau kamu berblog untuk duit, hasilkan entry yang boleh menarik ramai pembaca, lagi2 pembaca tegar yang mana akan selalu datang blog kamu... Sebab berblog kerana duit ni bukan senang ye? Bukan kamu buat blog harini terus boleh dapat duit..kalau macam tu tak payah kerja lain la.. Semua orang jadi blogger..haha..


In the end, berblog ikut suka hati itu bergantung pada jenis blog kamu, target reader kamu, cara tarikan kamu untuk tarik pembaca dan sebagainye....kalau pembaca suka baca kisah kamu dengan pakwe kamu, tulis la banyak2, kalau reader suka baca pasal pemikiran kamu tentang isu semasa, tulis la banyak2...and so on and so forth..ok?

So...last skali, ingatlah jangan main sesuka hati je tulis apa yang kamu nak tulis, memang blog kamu tapi pikir la pembaca dan kesan blog kamu tu pada orang lain...akhir kata dari aku.."Suka hati aku la nak tulis ape, blog aku kan? hahahahahaha..."

P/s: Tak boleh upload gambar..publish aje la..cis..

11 Responses so far.

  1. aaaaaa~~ nampkanya pembaca keen suka mcm2 kt blog keen tu.. camne keen nak buat?? dulu, keen rncg nk wat blog personal je, cam diari.. alih2 bukan diari dh tu.. dh terpesong jauh.. heeee~ ^_^

  2. K says:

    aku tulis suka hati jek, aku alien.

    HAHAHAHA XD

  3. sokong setuju agree~ yg penting~~
    ▂ ▃ ▅ ▆ 100%
    ─▀██▀───▀██▀─▀██──██─▀██▀▀ ▀─
    ──██─────██───██▄█▀───██▄█───
    ──██─────██───██▀█▄───██▀█───
    ─▄██▄▄█─▄██▄─▄██──██─▄██▄▄ ▄ wink3 >_<

  4. blog aku,suka hati aku?cik cuba jauhkan..hihih

  5. ashafanie says:

    setuju la..mmg la blog acc kita sndri..tp fkirkan reader kite,followers tu kan2..:-)

  6. bagus pandangan :D .. aku buat blog sebab enjoy :D

  7. yup, betul tu... kalo taknak orang tegur, sila private blog. errr...

  8. Unknown says:

    hahaa . Kei tau kan Tia memang tak amalkan ni . Tia amalkan , komen aku sukahati akulahhh . hahaa ;)

  9. Gary Asip says:

    buat wordless everyday???... hahahaha.. ayat tu buat aq pecah perut la derrr...

  10. hahah blog aku bukan blog abah korang ..suke hati lah .. haha :D

  11. nusana: hehe..kita bagi ape yang pembaca nak..=)

    sergeant: ko memang..haha..

    eizarazierya: hehe..thanks..

    cik teddy: hee..bagus2..

    ashafanie: betul2.. =)

    freaky: hehe..betul2..same la..

    sunah sakura: ya..sila private blog dan baca sorang2..hehe..

    tia: haha..konsep tu pon ade ey?menarik.. =P

    gary: haha..dah kalau dok letak gambar je baik buat album, takyah buat blog..haha..

    alif haris: haha..blog abah die sukati die la.. =P

Kei Seichi's Blog. Powered by Blogger.

- Copyright © Kei Seichi's Blog - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -