Popular Post

Thursday, June 9, 2011

Perkara ni sering berlaku tak kira walaupon anda blogger popular, betul tak? Masalah takde idea nak update entry...Macam aku la, pagi tadi memang mencurah2 idea jatuh ke ladang gandum, tapi tak jadi coco crunch sebab aku tak taip..haha...

Lepas tu ape bende ntah aku buat sampai hilang idea2 tu...kalau ikutkan memang boleh dapat 3-4 entry lagi harini..*sigh*  Tapi takpe la..ape nak buat kan, cuma berharap la idea2 tu akan datang balik...datang la balik ye wahai idea2 ku?


Anyway, macam mana nak cari idea supaya dapat tulis entry? Ni antara cara2 yang aku buat kalau takde idea nak update entry...


Antara cara yang aku akan buat ialah blogwalking. Kenapa blogwalking? Sebab dengan blogwalking, kita akan dapat idea dengan membaca entry2 blogger lain.. mungkin ade isu atau tajuk yang menarik minat kita tapi boleh kita ubah dengan gaya penulisan dan idea kita sendiri...Bukan copy paste entry orang lain ye... Blogwalking jugak salah satu cara untuk kita promosi blog kita dan jugak salah satu cara kita nak dapat ilmu dengan baca entry orang lain...Seperti pepatah angry bird, "Kill 3 pigs with one bird" Okay, ni pepatah rekaan aku saje..haha...


Cara aku yang kedua ialah stop blogging. Bukan terus berhenti tapi rehat sekejap, buat bende lain... Kadang2 kita terlalu stress blogging sampai tertutup minda untuk idea tu datang...Blogging pon boleh stress ke? Boleh je...kan? So, pegi la mandi or makan or korek hidung or main game or baca paper or tengok berita or tengok youtube dan sebagainye, insyaAllah akan datang idea tu...Hatta idea nak tulis entry ni aku dapat mase mandi tadi...haha...


Salah satu lagi cara aku buat kalau tak dapat entry even lepas aku dah buat semua2 di atas tu, ialah tidur. Yes, tidur ialah penawar bagi kebanyakan penyakit.... Lepas bangun tidor otak akan fresh, badan akan selesa dan mungkin idea tu akan datang. Aku paling banyak idea masa baru2 bangun tido, kalau tak mamai la..haha... Makin lama simpan makin hilang idea tu.... tapi jangan la tidor sokmo, memang tak jadi la keja..haha...

Anyway, ni cuma cara aku la..tak tahu la korang punye cara macam mana kan? Mungkin boleh kongsi same ngan aku?


Okay, nak pegi blaja flash..ade orang nak aku buat header flash....hehe..anda tahu siapa anda, tak perlu mention kat sini.. =P  tapi kena tunggu lame la sebab blaja sendiri kan..hehe...Pastu mesti la kena buat header untuk diri sendiri dulu, baru orang lain kan? haha...

4 Responses so far.

  1. Unknown says:

    haha .. daku terasa . hehee . its okey .. bak kata pepatah "penantian satu penyeksaan" . perhhh . haha!

    owh ! Tia pun dapat IDEA dari BLOGWALKING ! hehee . bila baca entri orang , eh aku tak setuju ni . takpe , buat versi aku . hah , olah punya olah sudah jadi entri . tak susah maa mau dapat idea . sangat banyak yang ada disekeliling kita . just kena pandai lorhhh ..

  2. nurul says:

    saya..partly dari blogwalking..
    partly dari apa yang berlaku dalam kehidupan seharian..-)

  3. K says:

    yes, setuju!!

    tak pon pandai-pandai la tanya pak cik google.

    hehe XD

  4. Gary Asip says:

    kalau aq, masa ngadap laptop tuh, mesti ada idea, terus tulis atas kertas... banyak da plan aq ni... hehehe...

Kei Seichi's Blog. Powered by Blogger.

- Copyright © Kei Seichi's Blog - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -