Popular Post

Sunday, June 12, 2011

Apa yang korang nampak dari gambar ni?


Diberi 2 situasi:
  • Seorang bekas banduan yang melakukan kebaikan
  • Seorang ustaz yang mencuri sekali
Soalan..daripada 2 situasi diatas, ape yang korang nampak? Bekas banduan atau kebaikan yang dilakukan? Seorang ustaz atau perbuatan mencuri yang dilakukan?


Mula2 dari gambar tu..ape yang korang perasan dulu? Bintik hitam itu atau background putih dibelakangnya? Manusia biasa pasti akan perasan titik hitam tu dulu daripada background putih tu..betul?

Seorang bekas banduan yang melakukan kebaikan. Orang biasa akan pandang die sebagai seorang bekas banduan dan tak kesah la ape saje kebaikan yang die buat, orang tetap akan nampak die sebagai seorang beaks banduan.

Seorang ustaz yang mencuri. Orang biasa akan lebih focus at the fact yang die mencuri, walaupon sekali. Despite of being a good man, orang akan choose to see him as a thief...


So, u see....ni la yang aku ceritakan pada entry lepas about seeing the bigger picture or seeing things as a whole, not just as parts...Manusia ni lebih fokus pada benda kecik dan remeh padahal ade benda yang lebih besar yang patut lebih dirisaukan dan lebih diberi tumpuan...

Mungkin ada sebilangan kecil daripada korang yang punya jawapan berbeza dan kerana itu, aku ucapkan tahniah...dan pada yang jawap macam jawapan yang aku bagi diatas, jangan risau sebab korang normal..tapi ubahlah pemikiran tu and try to see the bigger picture..okay?


Enuf said...

7 Responses so far.

  1. K says:

    nice one kei!

    aku tengok background putih XD

  2. ooo maksudnye begitu..hehe thanx

  3. nurul says:

    betul tu...saya selalu sangat baca pasalni..disebabkan satu kesalahn,kita dah boleh pandang negative..kita just pandang satu keburukan yang dia buat..kita terus lupa,xingt kepada kebaikan dia..
    dan banduan tu pulak,mungkin dia sudah insaf..tapi hati kita tetap xboleh terima sebab kita judge him like that..sekali dia buat jahat,selama-=lamanyelah dia jahat..hope we can be better..InsyaAllah..-)

  4. huhu..salam..
    biasa la kan.. manusia..kesilapan yang kecil akan dipandang besar..


    lumrah manusia..
    sebab tu ada perumpamaan melayu..
    kerana nila setitik rosak susu sebelanga..(ni untuk kes ustaz tu)

    sama2 kita perbaiki diri.. mentality kelas pertama itu perlu kn?

  5. Unknown says:

    Kei , Tia pandang titik hitam tu . sebab titik hitam dan background tu bagi Tia cuma sebuah gambar . no , ustaz n no banduan . ok fine ! i admit , tak faham sebenarnya apa yang Kei nak sampaikan . ke Tia yang lembab nak pick-up . errr ;)

  6. kesian tia x paham..haha..ok2..gambar tu kalau tia perasan titik hitam tu dulu maknanya tia hanya nampak titik hitam dan tak pedulikan background putih tu..maknyanye pandangan tia tu not fokus on da big picture...
    kes banduan tu pulak walaupon die bekas banduan tapi org biasanya akan nampak kejahatan yg die lakukan walaupon die dah jadi baik.sama jugak ngan kes ustaz tu...faham nda?

  7. nurul says:

    'kesian tia xfaham' hu3

Kei Seichi's Blog. Powered by Blogger.

- Copyright © Kei Seichi's Blog - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -