Popular Post

Tuesday, June 21, 2011

Selamat petang murid-murid...Hari ni cikgu nak ajar kamu semua pasal kasut.. Sape tak pernah pakai kasut? Nak makan kasut tak? hahaha...Ape la pulak cerita pasal kasut..takde kena mengena je...


Anyway, saje nak cerita pengalaman hari pertama menjadi cikgu... Dulu jadi anak murid je, sekarang dah jadi cikgu.. Tu la aku cakap "kasut sudah dikaki orang lain" atau Mat Saleh cakap "The shoes is in another's foot" yang maksudnya kita dah letakkan diri kita pada situasi orang lain..dan dalam situasi aku ni, dari murid menjadi guru..haha...paham tak? Aku pon tak faham..*ape bende punya cikgu la ajar pon tak faham*


So, hari ni pergi je sekolah sume greet aku dengan baik.. Cikgu2 sume memang baik la dengan aku.. Pastu jumpa la cikgu2 yang mengajar sama subjek dengan aku, diorang pon bagitau la nak buat ape dengan budak2 ni.. Nak buat masak sambal ke masak lemak..eh! macam mane pulak nak masak budak2 ni?Haha... Anyway, aku mengajar budak tahun dua iaitu kelas 2 mawar dengan 2 melur pastu budak tahun satu kelas 1 melur... Aku jugak jadi guru kelas 2 mawar...Harini tiga2 kelas aku masuk, esok pon same jugak..Tapi guru besar cakap tahun satu tak boleh bagi kat aku sebab diorang ade special program, ade baru punye sukatan la..Tapi minggu ni je la aku amek diorang, pastu takde da..


Cikgu2 dia memang best la..memang sporting and supportive.. Pastu ade pulak sorang cikgu ni same nama dengan aku...bukan Kei Seichi tau name die sebab Kei Seichi tu satu je dalam dunia ni..tak caye cuba tanye incik google...hehe..Pastu cikgu tu die buat lawak la dengan cikgu2 lain.. Dia kata kitorang yang sama nama ni memang macho..haha..Aku senyum je la kan..Pastu sebab aku duduk dekat meja cikgu yang aku ganti tu, cikgu tu dia duduk kat area cikgu perempuan so sebelah meja tu cikgu perempuan la..Sporting gila..bakal jadi mak tu..tapi aku tak nampak la perut dia besar, cuma orang cerita la..haha..

Budak2 dalam kelas pon okay la..ade yang dengar cakap, ade yang memang nak kena aku terajang..haha.. Tapi aku tak rotan la diroang, cuma aku pegang je pembaris kuning yang aku rasa masa zaman aku sekolah pon pakai pembaris jenis tu jugak..haha...memang old skool la tu..Comel2 je budak dalam kelas tu tapi ramai yang degil..suruh baca taknak bace, nak main je keja..dah la buku pon tak bawak..ni nak marah ni..haha..padahal baru sehari jadi cikgu....


Pastu petang ade koku dan koku ni diorang buat latihan dengan raptai untuk sukan sebab hari Khamis ni nanti sukan.. Aku kena tolong cikgu bahagian perbarisan.. Tapi cikgu tu macam dah okay je, so aku pon buat2 macam biasa je la..Nak banyak suara pon aku tak reti sangat, dah kerja dia kan, nanti cakap aku amek kerja dia pulak..haha...


Pastu balik pon dalam nak dekat pukul 6 tadi...sebelum balik rumah, singgah rumah nenek aku dulu amek mak aku.. Mak aku dia jadi cikgu kat sekolah lain dan sekolah tu dekat dengan rumah nenek, so biasa balik rumah nenek then petang ayah aku amek balik rumah... Yee..aku pegi skolah pon bapak aku hantar, sebab moto adik aku rosak... Yeeeee..aku takde moto sendiri... Yeeeeee...basikal pon aku takde...Yeeeeeeeeeee.... kasut roda or kasut beroda macam saiful apek pakai tu pon aku takde....Nak pegi mane2 nak kena bapak aku hantar..susah je.. Kalau ade moto ok la..nak mintak moto? Jawapan yang aku dapat mesti la, "Kumpul duit sendiri, nanti beli" ataupon "Tak payah, nanti ko jadi mat rempit" Eh...jap, jap..macam lari tajuk je...hehe....Ok..pastu kat rumah nenek, murah rezeki aku sebab aku dapat ni...

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V

Korang nak?

Ni gambar dari google, tapi memang ade la durian tu kat dapor..sebijik je pon, untuk aku makan..hehe...

Anyway, macam dah panjang sangat je entry aku ni...Cukup la kot? Aku bukan la jenis nak cerita hari2 pengalaman aku ni, tapi insyaAllah kalau ade cerita yang aku nak kongsi, aku kongsi la...Malam ni aku cuba up lagi 1 entry pastu nanti aku schedulekan entry untuk esok pagi n tengahari ke, ikut idea aku untuk malam ni la..hehe..Kesian plak korang tak dapat bace entry baru aku..*cakap macam ade orang nak bace je...haha..*

P/s: Kalau pening kepala sebab panas or sebab penat, tu migrain ke?
P/s: Ade budak tegur aku tadi, dia kate aku ni cina ke? Sebab putih..siot punye budak..aku bukan main gelap lagi....hahaha...Tergelak aku sorang2 mase tu...haha
P/s: sorry entry panjang nak mampos..terlebih excited..haha.. =P


7 Responses so far.

  1. wahhhhhhh teacher dah balik mengajar.... :)

  2. K says:

    haha, sir kei XD

    ntah la, penat tu.

    aku tak pernah tengok muka sebenar, so tak tahu :P

  3. hahaha...pengalaman hari pertama mengajar..ok la tu^^

  4. nurul says:

    salam.
    waa..bagusnye kei..teruskan perjuangan anda..hu2..-)

  5. Gary Asip says:

    LOL!!! aq memang tunggu sangat entri ni... nak sangat tau apa jadik kat blogger kalau tetiba jadi cikgu skola... hahaha~

  6. fae jamal says:

    haha..pengalaman hari pertama jadi cikgu!

  7. Unknown says:

    wah Keiiii . Tia dah terlepas entri yang ni . hahaa . Tia gelak2 je baca . nak terajang budak ? bhahaaa ..

Kei Seichi's Blog. Powered by Blogger.

- Copyright © Kei Seichi's Blog - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -